Pływająca platforma dokująca (PPD) wg. projektu klasyfikacyjnego – IDEK Sp. z o.o./ ALKOR Sp. z o.o.
Podstawowe dane techniczne - wymiary główne:
- Długość całkowita (z odbojnicami) Lc=69,25 m
- Długość między pionami LPP=69,00 m
- Szerokość konstrukcyjna BK=30,00 m
- Szerokość całkowita (z odbojnicami) BC=30,25 m
- Wysokość boczna przy wieżach H=13,00 m
- Wysokość do pokładu roboczego H1=5,00 m
- Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji doku TDmax=11,00 m
- Zanurzenie maksymalne pontonu PPD dla funkcji doku TPmax=4,70 m
- Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji transportowej TTmax=3,80 m
- Długość wież LW=18,00 m
- Szerokość wież BW=4,00 m
- Wysokość wież liczona od pokładu roboczego HW=8,00 m
- Szerokość pontonu między wieżami BR=22,00 m
- Odstęp wręgowy 500 mm
- Maksymalny udźwig PPD dla funkcji transportowej PTmax=5000 t
- Maksymalny udźwig PPD dla funkcji doku PDmax=3000 t
- Wyporność PPD dla zanurzenia 4,70 m DTmaxP=9568,00 t
- Wyporność PPD dla zanurzenia 11,00 m DTmaxD=11310,00 t
- Dopuszczalne obciążenie pokładu (w pasach ruchu platform SPMT) q1max=20t/m2
- Dopuszczalne obciążenie pokładu q2max=10t/m2
Opracowanie i demonstracja zunifikowanej technologii przemieszczania szczególnie ciężkich, wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) pomiędzy lądem a pływającymi urządzeniami dokującymi lub transportowymi, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych
Umowa o dofinansowanie nr: POIR.01.01.01-00-1169/19-00 z dnia 28.05.2020 r.
Streszczenie projektu
W ramach projektu realizowanego przez konsorcjum firm Alkor Sp. z o.o. oraz Safe Co. LTD. Sp. z o.o. zostanie opracowana i zademonstrowana zunifikowana technologia przemieszczania szczególnie ciężkich, wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) pomiędzy lądem a pływającą platformą dokującą, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych.
Projekt zostanie zrealizowany w trzech etapach jako prace rozwojowe. W etapie pierwszym zostaną zrealizowane prace projektowe a w dwóch pozostałych etapach eksperymentalne prace rozwojowe. Projekt będzie realizowany przez Konsorcjantów posiadających komplementarne kompetencje i duże doświadczenie w branży stoczniowej. Zespół B+R składa się również z naukowców wywodzących się z Politechniki Gdańskiej oraz podwykonawcy dysponującego doświadczoną kadrą naukowo-techniczną. W wyniku realizacji projektu Konsorcjanci wprowadzą na rynek innowacyjną usługę przemieszczania wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd. Realizacja projektu przyczyni się również do wzrostu pozycji konkurencyjnej Konsorcjantów oraz rozwoju polskiego sektora stoczniowego.
Prace rozwojowe dotyczyć będą
- Przeprowadzenia analiz, w tym analiz numerycznych oraz symulacji w celu opracowania koncepcji dokowania z wykorzystaniem platform SPMT na jednostce pływającej platformy dokującej (dalej nazywanej w skrócie PPD) wraz z uwzględnieniem transportu zadokowanych konstrukcji.
- Opracowania dokumentacji projektowej prototypu PPD, prototypu pomostu transportowego oraz stworzenia oprogramowania wykorzystującego zautomatyzowane algorytmy obliczeniowe.
- Stworzenia i przetestowania w warunkach rzeczywistych prototypów - pływającej platformy dokującej oraz pomostu transportowego.
Rezultatem projektu będzie m.in.:
- Innowacyjna pływająca platforma dokująca umożliwiająca transport wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd.
- Wzrost bezpieczeństwa procesów przesuwania ładunku na lądzie dzięki zastosowaniu rozwiązań zapewniających wysoką manewrowość na nierównym terenie.
- Zapewnienie wykonywania transportu ciężkich konstrukcji z lądu na wodę oraz z wody na ląd na nabrzeżach o niskiej dopuszczalnej obciążalności
- Skrócenie czasu wykonywania operacji dokowania/wydokowania jednostek.
- Implementacja w firmach Konsorcjum zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych przy wykorzystaniu oprogramowaniu służącego do planowania, wyceny, sterowania i kontroli bezpieczeństwa procesu przemieszczania konstrukcji.
Okres realizacji projektu: 2020.06.01 – 2022.12.31
Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi: 23 961 538,75 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 9 584 615,50 zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt jest realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka nr 6/1.1.1/2019.